هل يكون حفل زفاف عمرو وكندة سببًا لاعتزال شيرين؟!

لم تكن إليسا وحدها هي من تعرضت للإهانة والسخرية من قبل الفنانة المصرية شيرين عبدالوهاب، فقد انتشر فيديو جديد من حفل زفاف كنده علوش وعمرو يوسف تظهر فيه شيرين وهي تسخر وتتطاول على الهضبة الفنان عمرو دياب.

وقالت شيرين في الفيديو وهي تقف بجانب كل من تامر حسني ومحمد حماقي: “الطبيعي من ايام ام كلثوم وعبد الوهاب حافظ.. دايما الستات بتغير من الرجالة وانهاردة اتاكدت من كده ده، واللي بيحيي الفرح تامر حسني وحماقي ده مش تقليل منهم لكن احنا معندناش غيرهم وعاوزة اقول التاني شكلها كدة راحت عليه كبر خلاص في السن واحنا اللي جايين” في إشارة منها للفنان عمرو دياب.

ليتدارك الموقف بسرعة الفنان عمرو يوسف ويقوم بسحب الميكرفون منها قائلاً: “بموت فيكي وفي صراحتك لكن الفرح هيبوظ الناس جاية تنبسط”. وتعرضت شيرين بعد انتشار الفيديو لحملة من الانتقادات من الجمهور وبعض الفنانين، فيما اعتبر الجمهور أن الأمر لا يتعدى العفوية وأن شيرين يجب أن تستخدم فمها للغناء فقط دون أن تتكلم.

فيما كتب الملحن والفنان المصري عمرو مصطفى قائلاً: “في نوعين من الفنانين في الدنيا… الأول بينجح له عمل او اتنين او ثلاثه على الأكثر وبيقول ((انا)) ويقل أدبه علي الأكبر منه وده لانه فاضي… الثاني بيفضل ناجح ٣٠ سنه متتالية وبيقول انا مهما كبرت صغير… الاول ده بيروح المزبله بعد خمس الى عشر سنوات.. الثاني ده بيظل التاريخ يذكره حتى بعد موته”.

أما الفنانة المصرية شذى فنشرت صورة تجمعها بالفنان عمرو دياب وكتبت معلقة: “بحبك أنا.. عمرو دياب… لو محترمناش اللي أكبر مننا في السن وفي الخبره.. ومقدرناش قيمة كل فنان مجتهد وناجح يبقى إحنا معندناش أصل. الفن أخلاق قبل لما يكون شهرة. مش مقبول فنانين مصريين يخبطوا في بعض. الأخلاق أولآ. الإستمرارية مش بالساهل”.

وكتب الفنان الشاب أحمد جمال معلقاً: “اتربينا على احترام الكبير علشان لما نكبر يحترمنا الجيل اللي جاي بعدنا.. عمر الفن ما كان طولة لسان ورقم 1 الناس هي اللي بتختاره مش هو اللي بيشاور على نفسه”.

ويبدو أن عفوية وتصرفات شيرين غير المدروسة بدأت تتزايد وقد تؤثر سلبيًا على مسيرتها الفنية، فهي في كل مرة تتوجه للجمهو أو لأشخاص للحديث، فتوقع نفسها في ورطة، فكيف ستتصرف شيرين بعد انتشار الفيديو وهل ستعتذر أم ستقرر الاعتزال؟!

تنويه: جميع المقالات المنشورة تمثل رأي كتابها فقط
Read our Privacy Policy by clicking here