تغريدات على حفل تشييع مام جلال رحمه الله

نشرت اليوم على التوتر تغريدات بالإنكليزي على احداث اليوم في سليمانية، ادناه ترجمه سريعة لها:-

• آسف لرؤية هذا الاستقطاب السياسي الذي يجري في العراق اليوم بسبب وجود علم حكومة إقليم كردستان على نعش مام جلال بدلا من علم الدولة العراقية.

• اعتبر مام جلال كشخصية وطنية موحدة، وأصبح رئيسا منتخبا لكل العراق لأكثر من 8 سنوات. وتم اختطاف هذا الإنجاز اليوم.

• هل نعتز بتركته وارثه السياسي اليوم؟ لا أعتقد ذلك. هل يمكننا؟ ربما اذا ننسلخ من أنفسنا من هذا الفكر الضيق.

• رأيت مراسم الجنازة بحزن، ولم أعرف إذا كنا نشاهد مراسيم فقدان رئيس للجمهورية؟ أو مسؤول سياسي؟ أو زعيم كردستاني فقط؟

• ويتطلب فقدان هوية عراق ما بعد عام 2003 توقفاً مهم جداً للتفكير والمراجعة. وإلا فإننا سوف نرى مراسيم مهمة اخرى وتكون أكثر غموضاً وضبابياً في هويتها.

• كان مام جلال شخصية وطنية وليس مواطناً خاصاً. على أي حال كانت هناك فرصة كبيرة لتوحيد البلاد، وضيعناها، وخصوصاً في مثل هذا الوقت الحرج.

• كل إنسان فخور ببلده وتاريخه، ناهيك عن شخص عملاق مثل مام جلال، ما لدينا هنا هو البحث عن جواب للسؤال على الصورة والمشهد الكبير وليس الضيق المحلي.

• إن تقليص كل ما نواجهه الى “الاستقلال” أو “الانفصال” ليس مفيداً لأي طرف، ناهيك عن أننا نواجه العديد من التحديات المشتركة.

• نحن بحاجة إلى تعاون حكومة إقليم كردستان والحكومة العراقية لتحديد خارطة طريق لحل هذه الأزمات التي نواجهها جميعا، وهذا ينبغي أن يساعدنا على إدارة الأزمة بشكل عقلاني.

• إنني أدرك تماما أن بعض الأكراد سوف لن يكونوا سعداء بتعليقاتي.

• وبالمثل يريد البعض الاخر مني أن العن كل عمل يتخذه الأكراد لتحقيق حلمهم من أجل الاستقلال.

• لا يمكن وضع أحد في الزاوية “عقيدة معي أو ضد”، أتمنى للحياة ان تكون بهذه البساطة.

• لقد وصفت نفسي سابقاً بمواطن عالمي وأريد أن أبقيه على ذلك. يمكن للأمم / البشر أن يعيشوا حياة سلمية معاً، على ما أعتقد ، والله اعلم.

• يقولون إن جميع السياسات محلية، وقد تم تأكيد ذلك بنسبة 1000٪ في السليمانية اليوم، وبالتالي نحن بحاجة ماسة إلى اباء لهذه للأمة.

• لنبحث عن مناسبة سعيد تجمعنا وتوحدنا.

لقمان الفيلي

٢٠١٧/١٠/٦

Tweets on Today’s event in Sulaimanyh:

Sorry to see such pol polarization taking place in Iraq today due to having KRG flag on the coffin of Mam Jalal rather than Government of Iraq national flag.

Mam Jalal was considered as a national united figure were he became an elected president for more than 8 yrs. Iraqis fell this was hijacked today.

Did we cherish his lagacy? I think not. Can we? Maybe if we disassociate ourself with such narrow mindedness.

Saw the funeral ceremony with sadness,not knowing if we commiserate the lost of a President?or a political official?or a Kurdish leader only?

The loss of the identity of Iraq post 2003 requires a serious pause of reflection and review. Otherwise we will see other ceremonial events that are more vague in their identity.

He was a national figure and not a private citizen. Anyway it was a great opportunity list at such an important time for uniting the country.

Every single human being is proud of his country and history, let a lone a giant like Mam Jalal, what we have here is a big picture question.

Reducing everything we face to “independence” or “separation” is not useful to any party, let alone while we face many common challenges.

We need Kurdistan Regional Government and Government of Iraq to define a roadmap for resolving this crises which we all face, this should help us with managing the crisis rationally.

I am fullly aware that some Kurds will not be happy with my comments.

Likewise some want me to dam every action taken by Kurds to achieve their dream for independence.

One can’t be put in corner by ” with me or against me doctrine”, I wish life is that simple.

I did call myself a global citizen and want to keep it that way. Nations/humans can life peacefully together, I think .

They say all politics is local, this was confirmed 1000% in Sulaimanyh today, hence we disperalitly need father figures for the nation.

Let us look for a united harmonious joyful event

تنويه: جميع المقالات المنشورة تمثل رأي كتابها فقط
Read our Privacy Policy by clicking here